Reparationer undervejs

I 2005 blev Den gamle Bus overdraget til Skagen By- og Egnsmuseum. Der blev søgt om midler til at få bussen køreklar og indregistreret.

Den blev forsynet med blinklys. Bremserne og vakuumforstærkeren blev renset og forsynet med nye gummimanchetter. Hjulene blev forsynet med nye slanger, dækkene fejlede intet. Starteren og dynamoen blev repareret, idet de var gået i stykker, antagelig ved et forgæves forsøg på at starte bussen.

Den 10 april 2008 blev den indregistreret som personvogn over 9 personer og fik ZJ 34015.

2009. Toppakningen blev skiftet og der kom nyt indmad i køleren. Nyt læder mellem skærme og vognkasse.

2010. Nye bremsetromler på forhjul. Disse blev støbt på et lokalt metalstøberi og blev derefter tilpasset på et maskinværksted på havnen.

En artikel 3 nov. 2010 i avisen gjorde, at drift og vedligeholdelses personalet steg til 3 personer.

2010-11. I forbindelse med udskiftning af gennemtærede varmerør, blev linoleumsgulvet skiftet. Der fandtes læsbare aviser fra foråret 1947 på trægulvet, de var brugt til at udligne ujævnheder.

 120411-5120411-9

Der blev også fremstillet og monteret en ny benzintank.

2012. 9 januar. Et sponsorat til nummerplade gjorde at bussen igen fik P 239.

2012-2013. Topstykket blev svejset. Der er kommet nye belægninger på koblingen og baghjulsbremserne. Taget blev malet med gummihud. Rep. af plader i fordør samt nyt træværk ved indgangsparti og ny akkumulatorkasse  .  Endvidere 2 nye dæk.

2013-2014. Der blev forsøgt med en nyere motor, men den viste sig at være i dårligere stand end forventet. De mange timer, der var brugt til det i vinterens løb, var ikke helt spildte, for vi lærte en masse, som vi kunne bruge senere. Den originale motor blev lagt i igen og måtte klare en sæson mere.

2014-2015.  2 oktober opgav den originale motor. Der knækkede en ventil, der ødelagde cylinder og stempel. Der skaffes en tilsvarende renoveret Chevrolet motor, som er lagt i bussen.

motoren skiftes efterår 2014 (1) motoren skiftes efterår 2014 (6)WP_20141111_003

Bussen fremstår som i 1937, og det er man enige om fra museets og “nørdernes” side, at den fortsat skal.

2015-2016.

Bussens bagende renoveret og utæt vindue tætnet. Et større arbejde end lige forventet, men resultatet tilfredsstillende.

Venstre baghjulsnav skiftet, lejer i begge sider skiftet og nye hjulbolte monteret.

2 bremsekabler skiftet i forende.

Højre bagskærm renoveret.

Endvidere er der foretaget forbedringsarbejde i selve garagen – isolering m.v.

 1_800x452    2_800x4523_800x452     4_800x452

Bussen er nysynet fredag den 6. maj 2016 uden bemærkninger og klar til forhåbentlig en succesrig sæson uden tekniske problemer.

2016-17:

Sommertogterne kørte uden problemer, og bussen kørte i garage efter uge 42.

Vinterens arbejde var først at få vores garage/værksted isoleret, vægge og loft. Et ganske godt resultat, som vi har nydt godt af hele vinteren.

Herefter renovering af forende pga dårlig stand og utæthed.

Forrude, solskærm og lyskasse blev adskilt. Nogle steder var der ikke meget metalplade tilbage under malingen, enkelte steder måtte der skiftes træværk for at bygge det op igen.

 

Der blev bygget op igen i glasfiber og polyestervæv. Der blev pudset og slebet, og til  sidst blev der rullet maling på over 4 omgange.

 

 

Der er blevet smurt og skiftet olie med filtre, bremserne justeret, og bussen skulle nu være klar til årets syn og godkendelse. Så nu venter vi på forårets komme og 15. maj, hvor bussen holder 80 års fødselsdag.

2017-2018

Vinterens arbejde på bussen er i gang – en større renovering. Vi starter med bussens højre side, udskiftning  af træværk og plader. Lige et par billeder, men mere herom senere.